Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Minden Nap Egészség

2014.03.17

 A XÉNIA SPORT  és  KULTURÁLIS  EGYESÜLET

 

Szeretettel hív és vár minden kedves érdeklődőt !

 

 

Minden Nap Egészség

                        című előadására

 

 

 

 

ELŐADÓK :    Csorba Andrea – Fejér Megyei Szent György Kórház

 

                      Dr Péter-Szarka György – Debrecen Kenézy Gyula Kórház

 

HELYSZÍN: Debrecen Csapókerti Református Templom Gyülekezeti Terme

 

IDŐPONT: 2013.december 14. napja 15-17 óráig

 

RÉSZVÉTEL DÍJTALAN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jöjjön velünk és újuljunk meg együtt, adjuk át  tudásunkat szüleink s gyermekeink és barátaink részére!!

 

Témáink és egyben az egészséges életmód szabályai:

 

1.     Egészséges élet.

 

2.     Egészséges és mértékadó táplálkozás.

 

3.     Ételek és hatásuk a szervezetünkre.

 

4.     Mozgás: milyet, mikor és hogyan.

 

5.     Stressz kezelés a mindennapokban.

 

6.     Miért jó együtt? Társas lét és annak szabályai.

 

7.     Levegő és légzés.

 

8.     Víz ( kívül, belül).

 

9.     Napfény

 

Táplálkozás
„Ételed legyen orvosságod, és orvosságod legyen ételed.” Hippokratész

A táplálkozás nem élvezeti forrás! Testünk egészségi állapotát a legközvetlenebb módon a táplálkozással tudjuk befolyásolni. A táplálkozás célja a test karbantartása, és az egészség megőrzése. Ezért az ételek kiválasztásánál nem az étel finomsága, élvezetessége az elsődleges szempont, hanem az hogy mennyire szolgálja a test egészségét. A táplálkozásnak vannak szabályai, melyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Így például a gyümölcs-, zöldség- és gabonafogyasztásnak, a fűszerezésnek, az étel elkészítésének, az evés módjának és a folyadékfogyasztásnak is vannak szabályai.

Mozgás
Az emberi szervezet mozgásra van teremtve, ha nem mozog, leépül. A rendszeresen végzett mozgás jót tesz a testi-lelki egészségünknek. A mozgás javítja az állóképességünket, a teljesítőképességünket, általa kitartóbbá válunk. Létfontosságú az egészség megőrzése szempontjából, és döntő szerepe van az ideális testsúly elérésében és megtartásában. Mindenfajta testedzésnek meg vannak a saját szabályai, de vannak általános érvényű szabályok is. Például tévesen terjedt el az a nézet, hogy „fájdalom nélkül nincs eredmény”. A testünk egészsége érdekében, soha ne eddzünk kimerülésig, és inkább könnyed mozgásfajtákat válasszunk. Az egészséges életmód szerves része a mozgás, így mindenkinek célszerű megtalálnia a számára megfelelő mozgásformát.

Víz
„A víz nemcsak tükrözi, hogy milyenek vagyunk – a víz az élet forrása.” Masaru Emoto

Az vagy, amit megiszol!
Az emberi test 70 százaléka víz. Az egyik legfontosabb tényező az egészségünk megőrzése szempontjából a kiváló minőségű és kellő mennyiségű víz elfogyasztása. Az ideális testsúly megőrzéséhez és eléréséhez, a fizikai teljesítőképesség megtartásához létfontosságú a víz. A víz szinte minden biológiai, mechanikai és kémiai folyamathoz hozzájárul, ami a testben végbe megy. A belső folyamatok mellett a víz külső használata is létfontosságú és gyógyító erejű.

Napfény
„A Nap végigkíséri az ember életét, a fény erejével teremt minden nap. Ritmust és ciklikusságot ad az emberi életnek, mérhetővé teszi az időt. A napfény az élet alapvető mozgatórugója, nélkülözhetetlen a növények oxigéntermeléséhez, az elvetett mag kikeléséhez, az ember szervezetében képződő vitaminok beépüléséhez, vagyis a napfény maga az élet. A napfény alapvetően befolyásolja fizikai és lelki állapotunkat, tartós hiánya beteggé tesz. Az emberi szervezet D-vitamin termelésében kulcsfontosságú szerepe van, emellett immunerősítő és fertőtlenítő hatása is van. Az embernek minden nap szüksége van napfényre, ezért nagyon fontos a rendszeres napon tartózkodás. Amikor hétágra süt a nap, érdemes időt tölteni a szabadban.

Levegő
„Aki uralja a légzését, uralja az életét.” (ókori bölcsesség)
A világot felépítő négy őselem, a Föld, a Tűz, a Víz és a Levegő együtt teszi lehetővé az életet bolygónkon. Minden élőlénynek szüksége van levegőre. Élelem nélkül három hétig, víz nélkül 2-3 napig, levegő nélkül pedig mindössze pár percig képes élni az ember.
Levegőre van szükségünk az energia előállításához és a bevitt táplálék elégetéséhez is. A jó minőségű levegő jó hatással van a szervezetre. Az agy jobb oxigénellátása, a jobb alvásminőség mellett érdemes kiemelni a levegő lelkiállapotra gyakorolt hatását is. A légzés tudatos irányításával javítani lehet a hangulatot, a koncentrálóképességet, csökkenteni lehet a stressz hatásait. Éppen ezért a légzés irányításának a meditációs gyakorlatokban is alapvető szerepe van. Testünk oxigén ellátását és tüdőnk munkáját többek között helyes légzéssel, légző gyakorlatokkal, énekléssel, mozgással, jó testtartással és szellőztetéssel támogathatjuk.

 

Helyes ritmus és pihenés
A természet részeként fontos, hogy az ember figyelembe vegye a természeti törvényeket és összhangban legyen azokkal. Mint ahogy a nappalokat felváltják az éjszakák, ugyanúgy az embernek is szüksége van a munka után pihenésre is. A pihenés a napi ritmus része. Jó, hogy ha olyan munkát végzünk, amiből tudunk töltődni, de ebben az esetben is ugyanolyan fontos, hogy a cselekvést pihenés kövesse. Szükség van olyan időszakra, amikor lazítunk, és elengedjük magunkat. A pihenés ugyanakkor nem csak passzív lehet, vannak aktív formái is (például: séta, kirándulás, kikapcsolódás, …). Fontos, hogy megismerd a saját ritmusod és megtaláld a számodra megfelelő pihenési módot.

 

Mértékletesség
Rosszból semmit. Jóból mértékkel.

Ha lakomában van részünk a hét minden napján, akkor biztosak lehetünk abban, hogy még van mit tanulnunk a mértékletességről. De mit is jelent a mértékletesség? A mértékletesség a szervezet számára káros élelmek teljes mellőzését, emellett a hasznos és építő táplálékok mértékletes fogyasztását jelenti. A mértékletesség a táplálkozáson kívül az élet más területeire is érvényes, így például a munkára, sportra, pihenésre, stb. Azt nekünk kell kitapasztalnunk, hogy mennyi az a mérték, ami valóban jót tesz nekünk. Sem a mértéktelen, sem az elégtelen táplálkozás nem vezet egészséghez. Így az egészséges életmód szempontjából a mértékletesség fogalma valójában önuralmat is jelent. Tudni kell nemet mondani.

Lelki egyensúly
„A lelki béke abból származik, ha megértjük és elfogadjuk, hogy kevesen látják pont olyannak a világot, mint amilyennek mi.” Andrew Matthews
A lelki egyensúly nagyon fontos feltétele az egészség megőrzésének. A harmónia megteremtéséhez belső munkára van szükség, amely során önismeretre teszünk szert. Így kerülünk egyre közelebb a testi-lelki egészséghez. A lelki egyensúly eléréséhez fontos tudni, hogy minden, ami történik velünk, az a lehető legjobb dolog, ami éppen akkor történhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Első témánk:

 

Az egészség és egészséges életmód megfogalmazása

 

A WHO-nak két különböző, időben egymás után született definíciója van:

- Az egészség nem csupán a betegség hiánya, hanem a teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota, a szociális, a pszichológiai és az élettani rendszer folyamatosan változó kölcsönhatásának pozitív eredménye.

- Az egészség annak a foka, amennyire az egyének és közösségek képesek önmaguk kiteljesítésére és szükségleteik kielégítésére, valamint megbirkózni a környezet kihívásaival, és megfelelő egyensúlyt alakítanak ki.

Az egészséget számos tényező befolyásolja. A következő ábrán ezek vannak feltüntetve százalékos megoszlásban:


 

Az egészség dimenziói:

·         biológiai egészség: a szervezetünk megfelelő működése,

·         lelki egészség: személyes világnézetünk, magatartásbeli alapelveink, illetve a tudat nyugalmának és az önmagunkkal szembeni békének a jele,

·         mentális egészség: a tiszta és következetes gondolkodásra való képesség,

·         emocionális egészség: az érzések felismerésének, illetve azok megfelelő kifejezésének a képessége,

·         szociális egészség: másokkal való kapcsolatok kialakításának egészsége.


Hazánkban, illetve általában a fejlett országokban, a kardiovaszkuláris megbetegedések vezetik a halálozási statisztikákat. Magyarországon 2009-ben majdnem 65 000-en haltak meg valamilyen szív és érrendszeri megbetegedésben, amely ijesztően nagy szám; az össz-halálozás felét teszi ki. A halálozási lista második helyét a daganatos megbetegedések foglalják el évi 30.000 halottal.
Az Országos Lakosság Egészségfelmérés során a következő érdekes megállapítások tehetők:
- A 65 év feletti népesség 80%-a krónikus beteg. 
- Minden hatodik fiatal allergiás.
- Minden ötödik idős ember cukorbeteg. 
- A nők harmad, a férfiak negyede hipertóniás. 
- A felnőtt nők 40%-a, a férfiak egyharmada szenved keringési betegségben. 
- A felnőtt népesség negyede, az idősek fele ízületi gyulladással él. 
- Az idős nők negyedének van orvos által megállapított csontritkulása. 
- A középkorú nők negyedének van migrénje vagy gyakori fejfájása. 

Az egészségnek nem csak egészségügyi vonatkozásai vannak, hanem szociológiailag is jellemezhetjük. Parson nyomán, az egészség optimális képesség, hogy hatékonyan el tudjuk látni társadalmi szerepeinket, feladatainkat, amelyekre szocializálva vagyunk Antonovsky szerint, akkor vagyunk egészségesek, amikor harmóniában, összhangban és koherenciában állunk a környezettel, illetve a velünk történt eseményeknek értelmük van, képesek vagyunk a kihívások megoldásra, elfogadjuk a világban és a társadalomban betöltött helyünket, rendelkezésünkre áll a megfelelő társadalmi tőke.

Az egészséget legnagyobb mértékben befolyásoló tényező az életmód.

 A megfelelő életmód kialakításában az egyénre hárul a felelősség, bár nem lehet elhanyagolni a különböző kormányzati intézkedések sem. Ép testben, ép lélek és fordítva, így a lelkünk és testünk kölcsönösen hatnak egymásra. A megfelelő testi és lelki egészség nem csak saját magunknak jó, hanem a környezetünkre is jó hatással van. Megfelelő példamutatással másokat is egészségesebb életre sarkalhatunk.

 

A WHO elemzéséből látható, hogy mennyit tehetünk saját magunk az egészségünkért!

 

 

 

Jöjjön el a programjainkra, amelyről  honlapunkon, illetve az alábbi telefonszámon érdeklődhet:

 

www. mestertorna.hu

 

 Vargáné Csorba Judit  06-70-7744839

 

 

MINDEN NAP EGÉSZSÉG!